سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویتامین D: آیا می تواند از آلزایمر و زوال عقل جلوگیری کند؟

بازی انفجار آنلاین

آیا مصرف مکمل های ویتامین D یا گذراندن زمان بیشتر در آفتاب می تواند از بروز آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل جلوگیری کند؟
پاسخ از جاناتان گراف-رادفورد ، MD

هنوز داده کافی برای پاسخ به این سال وجود ندارد. تحقیقات نشان می دهد افرادی که دارای سطح بسیار پایین ویتامین D در خون خود هستند ، بیماری که به عنوان کمبود ویتامین D شناخته می شود ، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل هستند.

به عنوان مثال ، یک مطالعه بزرگ منتشر شده در Neurology نشان داد که افراد دارای سطح خون بسیار کم ویتامین D بیش از دو برابر افراد دارای سطح طبیعی ویتامین D در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر یا انواع دیگر زوال عقل هستند. سایر مطالعات نشان داده اند که هیچ ارتباطی بین سطح ویتامین D و زوال عقل وجود ندارد.

در این مرحله ، ارتباط بین کمبود ویتامین D و خطر زوال عقل فقط از نظر مشاهده است. برای نشان دادن علت و معلول ، تحقیقات بیشتری لازم است.

ویتامین D برای متابولیسم استخوان ، جذب کلسیم و سایر فرآیندهای متابولیکی در بدن حیاتی است. نقش آن در عملکرد مغز ، شناخت و روند پیری هنوز مشخص نیست. برخی مطالعات نشان می دهد که ویتامین D ممکن است در فرآیندهای مختلف مربوط به شناخت نقش داشته باشد ، اما برای درک بهتر این رابطه تحقیقات بیشتری لازم است.

بیشتر ویتامین D در بدن در پاسخ به قرار گرفتن در معرض نور خورشید تولید می شود. ویتامین D به طور طبیعی فقط در چند ماده غذایی از جمله ماهی های چرب و روغن های کبد ماهی وجود دارد. متداول ترین منابع غذایی ویتامین D ، غذاهای غنی شده مانند شیر ، غلات صبحانه و آب پرتقال است. مکمل های ویتامین D نیز به طور گسترده در دسترس هستند.

کمبود ویتامین D در میان افراد مسن شایع است ، تا حدی به این دلیل که توانایی پوست در سنتز ویتامین D از آفتاب با افزایش سن کاهش می یابد.

خیلی زود است که توصیه می شود به منظور جلوگیری از زوال عقل یا بیماری آلزایمر ، دوز روزانه ویتامین D خود را افزایش دهید. اما حفظ سطح ویتامین D سالم نمی تواند صدمه ببیند و ممکن است از راه های دیگری مانند کاهش خطر پوکی استخوان نیز نتیجه بدهد. طبق م Instسسه ملی بهداشت ، بزرگسالان 70 سال و کمتر روزانه به 600 واحد بین المللی (IU) ویتامین D و بزرگسالان بالای 70 سال روزانه 800 IU نیاز دارند.

برای تعیین اینکه آیا کمبود ویتامین D در واقع یک عامل خطر برای بیماری آلزایمر و زوال عقل است یا خیر و آیا استفاده از مکمل های ویتامین D یا قرار گرفتن در معرض آفتاب می تواند از این شرایط جلوگیری یا درمان کند ، مطالعات بیشتری لازم است.